I et kort øjeblik var det 40.000 kroner dyre sølvfad med lammeryg, enebær, puffet spæk, tørrede tyttebær, lammebov i gelé, små løg og vilde svampe så tæt på at skvatte på gulvet og ødelægge danske Rasmus Kofoeds muligheder for at blive verdens bedste kok, at publikum i salen gøs lydbart. … Klejner i JapanRené Langdahl Jørgensen mener til gengæld, at Redzepi og Kofoeds bedrifter betyder noget for danskernes gastronomiske selvværd. »Der sker noget – når Noma bliver valgt som verdens bedste restaurant, og når vi nu har verdens bedste kok, så er der et eller andet i gære. Det er nok også rigtigt, at det betyder noget for fødevareeksporten. Redzepi og Kofoed er jo begge udtryk for noget, vi er gode til, nemlig innovation og endda innovation på baggrund af trange kår, og dér tror jeg, der ligger en klar fremtid for fødevareeksporten.« Noget tyder på, at danske kokkes succes også hjælper turistbranchen. I en undersøgelse fra 2008 af Turismeorganisationen Visit Denmark fremgik det, at 37 procent af de adspurgte udenlandske turister valgte at holde ferie i Danmark på grund af »muligheden for at nyde dansk mad«. … Men tager de det også med sig hjem?
Læs hele nyheden fra VisitDenmark – Presseklip