Vikingeskibsmuseet i Roskilde har god succes med at formidle arven fra vikingerne på nye måder, og i bl.a. Ribe satser man også på vikinger i sin turismeindsats med steder som Ribe VikingeCenter og museet Ribes Vikinger, mens Sagnlandet Lejre og de mange vikingespil, der finder sted rundt i landet hvert år, giver mulighed for at få vikingeoplevelsen tæt på. Men den store interesse fra bl.a. de britiske turister tyder på, at man sagtens kunne gøre mere for at skabe sammenhængende turismeprodukter, der kan guide turister gennem vikingetiden på deres rejse rundt i Danmark. … Det gælder H.C. Andersen og hans verdenskendte eventyr, der møder stor interesse hos bl.a. britiske, japanske og kinesiske turister. 5,5 mio. mennesker besøgte Den Lille Havfrue, da hun gæstede verdensudstillingen i Shanghai, og i forbindelse med H.C. Andersen-året i 2005 lykkedes det også at brande Danmark internationalt som eventyrnation. … Et andet område, der kan udnyttes bedre i forhold til kreativ turisme, er dansk film, der også nyder stor international bevågenhed – senest med den danske spillefilm Hævnen, der har modtaget flere internationale priser.
Læs hele nyheden fra VisitDenmark – Presseklip